Ce trebuie să știi despre alinierea sau geometria roților
Vrei să-ți deschizi un atelier auto? Iată ce trebuie să știi despre alinierea sau geometria roților în cazul în care un client îți spune că mașina vibrează sau volanul tremură atunci când circulă cu o viteză de aproximativ 90 km/h.
Vrei să-ți deschizi un atelier auto? Iată ce trebuie să știi despre alinierea sau geometria roților în cazul în care un client îți spune că mașina vibrează sau volanul tremură atunci când circulă cu o viteză de aproximativ 90 km/h.
Cauzele tremurului sau vibrațiilor
În cazul în care mașina vibrează sau volanul tremură, se produce o pierdere a stabilității și scade controlul asupra direcției. Acest lucru provoacă nesiguranță, deoarece șoferul are senzația că vehicul plutește. Aceasta este generată de imprecizia direcției care face ca volanul să tragă într-o parte sau alta.
În numeroase ocazii, motivele apariției acestor probleme sunt anvelopele prost echilibrate din cauza pierderii de plumb, lovirii unei borduri, unei gropi etc. De asemenea, este posibil să se întâmple acest lucru din cauza amortizoarelor deteriorate sau a presiunii neadecvate în anvelope.
Pentru rezolvarea acestor probleme este necesar să se efectueze o aliniere a direcției, lucru care se mai numește și geometrie sau paralelism. Pentru asta poți folosi un aparat 2D sau 3 D pentru echilibrare geometrie roți, care face parte dintre acele echipamente ateliere auto necesare în orice service auto.
Cum se face alinierea direcției
Procesul de aliniere a direcției este o sarcină simplă, dar necesită o anumită pricepere. În condiții normale, această acțiune necesită în jur de o oră de muncă, deși va depinde de „calitatea vieții” avute de vehicul.
Ce trebuie făcut înainte de a începe procesul de aliniere în sine
Înainte de a începe procesul de aliniere în sine, este necesar să se efectueze o serie de acțiuni preliminare pentru a garanta un rezultat bun.
În primul rând, presiunea în anvelope trebuie corectată, adaptând-o la valorile recomandate de producătorul vehiculului. Este important, în această faza, să verifici starea anvelopelor și tipul de uzură de care suferă acestea. În funcție de tipul de uzură, poți stabili măsurile care trebuie luate:
· Uzura anvelopelor pe interior și exterior este un semn că s-a condus cu anvelopele neumflate bine.
· Uzura din centru arată că s-a condus cu presiune excesivă.
· Când se uzează pe interior sau pe exterior (nu în ambele zone în același timp) este posibil ca vreun element al direcției să fie deteriorat.
· De asemenea, este posibil ca anvelopele să prezinte o uzură neregulată sub formă de dinți de ferăstrău. Cauzele posibile ale acestei avarii sunt fie starea proastă a suspensiei sau a amortizoarelor, fie o aliniere incorectă.
Datorita tuturor acestor posibile probleme ale anvelopelor va fi necesară echilibrarea roților și verificarea stării amortizoarelor.
Ultima acțiune pe care trebuie să o realizezi înainte de a începe alinierea direcției este verificarea stării articulațiilor sferice ale tijelor de cuplare, care ar fi putea juca. În acest caz va fi necesară înlocuirea acestora.
Procesul de aliniere a direcției
Procesul de aliniere a direcției necesită un sistem specializat în acest scop format din 4 senzori și un software de calculator, prin intermediul căruia pot vizualiza nivelurile în care se află vehiculul.
Cei 4 senzori trebuie așezați pe jantele vehiculului amplasat pe un elevator auto care să asigure poziția corectă a acestuia pentru o astfel de lucrare de reparație. Software-ul, pe lângă faptul că ajută la citirea valorilor unghiurilor relative la axele vehiculului, oferă și valorile nominale recomandate de producător, astfel aceste valori pot fi ajustate prin intermediul excentricelor situate pe tija de cuplare sau pe direcția cu cremalieră (în funcție de marca și modelul vehiculului).
Pentru ca măsurarea să fie cât mai precisă posibil, axele față și spate trebuie reglate cu atenție deosebit și corectând înclinarea, căderea, convergența și unghiul transmisiei.
Odată ajustate aceste valori, este necesar să te asiguri că toate componentele de direcție și suspensie sunt corecte și că anvelopele se sprijină corespunzător pe sol, rulând paralel între ele.
Pentru a verifica dacă sarcina efectuată a avut succes, autovehiculul trebuie testat pe un drum cât mai drept și plat și că direcția este complet dreaptă, adică volanul nu are tendința de a trage într-o parte sau alta.
Alinierea corectă a direcției va asigura durata de viață corespunzătoare a componentelor legate de direcție, o precizie mai mare a direcției, frânare precisă, distanță de frânare adecvată și va reduce riscul de acvaplanare. Pe scurt, o aliniere bună crește siguranța rutieră. În plus, toate aceste aspecte contribuie la economia de combustibil.
Acestea fiind zise, îți recomandăm să intri în magazinul nostru online Eqp.ro, unde vei găsi o gamă variată de echipamente necesare, inclusiv scule de mână foarte utile oricărui mecanic auto și nu numai.
De asemenea, în magazinul nostru vei găsi și o gamă variată de dulapuri de scule pentru a-ți organiza cât mai bine atelierul. Spor la cumpărături!
Comentarii
Lasă un comentariu