Ce trebuie să știi despre sistemul de frânare ABS
Sistemul ABS a fost, în perioada apariției sale, una dintre cele mai importante inovații în ceea ce privește condusul și siguranța activă la volan.
Sistemul ABS a fost, în perioada apariției sale, una dintre cele mai importante inovații în ceea ce privește condusul și siguranța activă la volan.
Acest sistem fost introdus pentru prima dată în 1978, ca echipament opțional pentru Mercedes Clasa S. Ulterior, BMW a fost cel care l-a folosit în seria sa 7, iar de atunci utilizarea sa s-a extins la alte mărci într-un mod generalizat.
Inventatorul acestui sistem a fost Bosch, care din anii ’30 cerceta metodele de frânare pentru avioane. La sfârșitul anilor 1930, Bosch a brevetat sistemul, iar la începutul anilor 1960 a început să lucreze cu Mercedes pentru a-l încorpora în mașini.
Primul vehicul de gamă medie care a beneficiat de sistemul de frânare ABS ca standard a fost Ford Scorpio, în 1986.
Rolul ABS este de a preveni blocarea roților și derapajul mașinii în cazul frânării bruște sau pe o suprafață alunecoasă. De aici denumirea „Anti-Lock Braking System” (ABS) sau sistem de frânare antiblocare.
Funcționarea ABS-ului este, în sine, simplă. Se bazează pe amplasarea senzorilor care măsoară rotațiile roților. În cazul în care acestea se blochează ca urmare a unei frânări puternice, ABS-ul intră imediat în funcțiune și reduce presiunea de frânare asupra roților care au nevoie de el.
Funcționarea acestui sistem are diverse avantaje, precum posibilitatea de a avea control asupra direcției chiar și în cazul frânării de urgență, sau reducerea distanței de frânare pe suprafețe alunecoase. De asemenea, protejează alte elemente ale vehiculului, de exemplu anvelopele, prevenind abraziunea și uzura acestora din cauza derapajului. Cu toate acestea, în ciuda faptului că este o inovație care a salvat un număr mare de vieți de-a lungul anilor, nici el nu este infailibil. Iată, așadar, cele mai frecvent defecțiuni care pot apărea la un sistem de frânare ABS.
Prezența bulelor de aer în circuit
Prezența bulelor de aer poate altera funcționarea corectă a sistemului, ceea ce poate determina oprirea sistemului ABS. Cel mai indicat lucru în acest caz este curățarea circuitului.
Circulație proastă a lichidului de frână
Circuitul de frânare ABS este alcătuit din țevi rigide și țevi mai flexibile, care se pot îndoi sau deforma, în principal din cauza impacturilor. Aceste deformații pot face ca lichidul de frână să nu circule corect prin circuit, astfel încât ABS-ul va colecta date ciudate și va transmite un mesaj de defecțiune.
3. Pistoane gripate
Dacă lichidul de frână nu este schimbat în timpul recomandat de producător, pistoanele pot acumula murdărie excesivă și rugină. Acest lucru poate cauza funcționarea defectuoasă a etrierelor de frână, care va fi detectată ca o defecțiune de către sistem.
4. Scurgeri din pistoane
Murdăria nu este singurul inamic al pistoanelor. Un alt factor care poate provoca un semnal de defecțiune sunt scurgerile de lichid, care au ca rezultat o pierdere de presiune (și eficiență) la apăsarea pedalei de frână.
5. Defecțiuni la unitatea de control ABS sau la mașină
Uneori, defecțiunea se poate datora unui comportament eronat al unității de control în sine. Acest lucru face ca semnalele și datele manipulate să nu corespundă realității și, în consecință, apar comportamente anormale în ABS.
6. Defecțiuni ale electrovalvelor
Ele sunt responsabile cu reglarea presiunii de frânare. O pot face roată cu roată sau între roți de pe aceeași axă. Uneori, aceste electrovalve nu pot fi reparate, iar defecțiunea lor presupune înlocuirea întregului sistem hidraulic.
7. Deteriorări ale senzorului
Senzorii roților sunt esențiali pentru funcționarea corectă a sistemului ABS. Deși sunt de obicei protejați, pot fi deteriorați de lovituri. Murdăria excesivă le afectează și performanța.
8. Cabluri rupte sau defecte
Nu se întâmplă des acest lucru, dar, la fel ca senzorii, cablurile se pot rupe sau deteriora din cauza loviturilor sau zgârieturilor care contribuie la întreruperea comunicării cu unitatea de control.
9. Acumularea de murdărie pe inele
Inelele sunt părți ale unui senzor ABS similar cu pinioanele. Nu prea se strică, dar pot cauza probleme dacă se acumulează prea multă murdărie sau rugină pe ele.
10. Indicație greșită de eroare
Uneori, frânele ABS dau un mesaj de eroare continuu, chiar și atunci când se frânează ușor, chiar dacă răspunsul vehiculului este corect. Acest lucru s-ar putea datora unei simple defecțiuni la comutatorul ABS, o piesă destul de ieftină și ușor de înlocuit.
Problemele legate de frânele ABS reprezintă o mare responsabilitate pentru orice atelier. Găsirea originii defecțiunii și stabilirea unui diagnostic corect este întotdeauna primul pas către o reparație cu succes.
Însă, pentru rezolvarea diverselor probleme, atelierele auto trebuie să dispună de echipamente ateliere auto performante.
Îm acest sens, echipa Eqp.ro pune la dispoziția celor interesați o gamă variată de echipamente și scule de mână utile în orice atelier auto.
Totodată, le oferă o gamă variată de dulapuri de scule, echipate cu scule sau nechipate, menite să ajute mecanicii să-și desfășoare activitatea într-un mod cât mai eficient.
Comentarii
Lasă un comentariu